2022-03-17 12:15Pressmeddelande

Ökat tempo i omställningen till återvinningsbara plastförpackningar

Familjeägda matfågelkoncernen Blentagruppen är ägare till Guldfågeln och Ingelsta Kalkon. Blentagruppen har en mycket lång tradition av att ha högsta fokus på hållbarhetsarbete.

Vi brinner för dessa frågor och vårt mål är att fortsätta att ligga i absolut framkant inom detta viktiga område. Därför vill vi hela tiden vidareutvecklas och bli ännu bättre.

Tillsammans med Svensk Dagligvaruhandels medlemmar Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige och Lidl Sverige, samt livsmedelsleverantörerna Dafgårds, Findus Sverige och Orkla Foods antar vi nu en gemensam avsiktsförklaring om att tillsammans starta omställningen av plastförpackningar för frysta livsmedel.

Avsiktsförklaringen är ett steg på vägen att nå målet om att alla förpackningar av plast ska vara materialåtervinningsbara. 

Läs mer på Svensk Dagligvaruhandels hemsida >>

 

Peter Andersson
VD/Koncernchef Blentagruppen


Om Blentagruppen

Blentagruppen är ett familjeägt svenskt matföretag som grundades redan 1963. Med närhet till djuren, producenten, medarbetaren och konsumenten och ett tydligt fokus på individen först har vi vuxit från ett kläckeri i Blentarp till en av Sverige ledande måltidsleverantörer med våra starka varumärken Guldfågeln och Ingelsta Kalkon i portföljen. Vi har cirka ett tusen specialiserade och kompetenta medarbetare i Blentagruppen, både arbetare och tjänstemän. Våra produktionsanläggningar finns i Skåne (Blentarp, Tomelilla och Simrishamn), Öland (Mörbylånga) och Halland (Falkenberg). Vår vision på Blentagruppen är att genom närhet och omtanke skapa de godaste matupplevelserna av svensk kyckling och kalkon. Med en fot i vår stolta historia och den andra i framtiden ska vi fortsätta göra skillnad. Vi ska fortsätta utveckla svensk matkultur. Framförallt ska vi fortsätta förse våra kunder med goda måltidsupplevelser att samla familj och vänner kring. Vi ska göra det med närhet till djuren, bönderna, varandra och kunderna. Alltid med individen främst i hela kedjan. Det är så vi skapar en hållbar, ansvarsfull och innovativ verksamhet och i slutändan – en måltidsupplevelse för människor att njuta av och för oss att vara stolta över.

Kontaktpersoner

Affärsområdeschef Kyckling & Kalkon
Johan Ekerot
VD / Koncernchef
Peter Andersson