Familjeägda matfågelkoncernen Blentagruppen är ägare till Guldfågeln och Ingelsta Kalkon. Bolagen har verkat som fristående dotterbolag med egna organisationer inkluderat även för marknad och försäljning.
Med start i maj 2019 arbetar Blentagruppen allt mer integrerat som ett företag med en gemensam koncernledning och gemensamma stödfunktioner. Nu tar vi ytterligare viktiga steg framåt och bildar Affärsområde Kyckling & Kalkon där ansvaret kommer vara gemensamt för att driva våra fyra produktionsenheter och våra två starka varumärken Guldfågeln och Ingelsta Kalkon. Ansvarig för Affärsområde Kyckling & Kalkon blir Johan Ekerot som har lång erfarenhet från marknad och försäljning inom Guldfågeln.
Våra säljkårer för Dagligvaruhandeln samt för Restaurang & Storkök jobbar sedan tidigare med båda varumärkena. Central kundbearbetning har hanterats separat av Guldfågeln respektive Ingelsta Kalkon. Nu samordnar vi även den centrala kundbearbetningen och Försäljningsdirektör inom Affärsområde Kyckling & Kalkon blir Kent Jonsson som funnits i säljledande befattning inom vår organisation under många år.
I samband med sammanslagningen blir Tom K. Hansen ansvarig för Produktion och Varuförsörjning i det nya affärsområdet. Genom att kraftsamla våra kompetenser blir vi också starkare, effektivare och mindre sårbara. Det gör oss till en större och kraftfullare aktör, och med hela vår portfölj av kyckling, kalkon samt höns blir vi ännu mer intressanta för våra kunder.
"Vi kommer gemensamt i affärsområdet driva båda våra starka varumärken Guldfågeln och Ingelsta Kalkon. Vårt mål är att bidra med fördjupad kunskap och insikter som driver utvecklingen inom de kategorier vi är verksamma inom till nya höjder. Den samordning vi nu genomför ger oss unika möjligheter att bli den bästa svenska samarbetspartnern för er gällande kyckling, höns och kalkon." säger Johan Ekerot, Affärsområdeschef Kyckling & Kalkon
Peter Andersson
VD/Koncernchef Blentagruppen
Blentagruppen är ett familjeägt svenskt matföretag som grundades redan 1963. Med närhet till djuren, producenten, medarbetaren och konsumenten och ett tydligt fokus på individen först har vi vuxit från ett kläckeri i Blentarp till en av Sverige ledande måltidsleverantörer med våra starka varumärken Guldfågeln och Ingelsta Kalkon i portföljen. Vi har cirka ett tusen specialiserade och kompetenta medarbetare i Blentagruppen, både arbetare och tjänstemän. Våra produktionsanläggningar finns i Skåne (Blentarp, Tomelilla och Simrishamn), Öland (Mörbylånga) och Halland (Falkenberg). Vår vision på Blentagruppen är att genom närhet och omtanke skapa de godaste matupplevelserna av svensk kyckling och kalkon. Med en fot i vår stolta historia och den andra i framtiden ska vi fortsätta göra skillnad. Vi ska fortsätta utveckla svensk matkultur. Framförallt ska vi fortsätta förse våra kunder med goda måltidsupplevelser att samla familj och vänner kring. Vi ska göra det med närhet till djuren, bönderna, varandra och kunderna. Alltid med individen främst i hela kedjan. Det är så vi skapar en hållbar, ansvarsfull och innovativ verksamhet och i slutändan – en måltidsupplevelse för människor att njuta av och för oss att vara stolta över.