2024-09-27 10:58Pressmeddelande

Blentagruppens klimatmål har validerats av Science Based Targets initiative

Blentagruppen är stolta över att kunna meddela att våra mål för att minska utsläppen av växthusgaser har godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi).

Godkännandet bekräftar att våra mål är ambitiöst utformade i enlighet med den senaste klimatvetenskapen och i linje med Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till +1,5°C. Det är ett viktigt led i vårt arbete med att förverkliga vår vision att skapa den godaste smakupplevelsen av hållbar svensk kyckling och kalkon för nuvarande och kommande generationer.

- Genom att uppfylla dessa klimatmål tar vi vårt ansvar för att bidra till minskade utsläpp av växthusgaser för att bevara vår planet för kommande generationer. Vi är övertygade om att detta engagemang kommer att stärka vår konkurrenskraft och är glada över att vara en del av SBTi, då det ger alla i branschen en gemensam referensram och målbild. Nu fortsätter vårt ständiga förbättringsarbete för att minska växthusgasutsläpp i hela värdekedjan, säger Peter Andersson, VD / Koncernchef Blentagruppen.

Enligt målen som SBTi har godkänt förbinder sig Blentagruppen att minska sina utsläpp från den egna verksamheten, scope 1 och scope 2, samt scope 3 med 42% från basåret 2022/2023. Dessutom har Blentagruppen även fått sitt FLAG-mål godkänt, vilket är mål relaterade till relaterade till skog- och markanvändning samt jordbruk. Målet är att reducera dessa utsläpp med 30,3% från basåret 2022/2023.

FAKTA Blentagruppen & SBTi

Energi & industri:
Blentagruppen åtar sig att minska absoluta utsläpp av växthusgaser i scope 1 och 2 med 42% till 2030, jämfört med basår 2022/2023. Blentagruppen åtar sig också att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser i scope 3 med 42% inom samma tidsram.

FLAG (Forest, Land & Agriculture):
Blentagruppen åtar sig att minska absoluta utsläpp av växthusgaser i scope 1 och 3 relaterade till skog- och markanvändning samt jordbruk med 30,3% senast 2030 jämfört med basår 2022/2023*. Blentagruppen åtar sig också att inte medverka till att någon avskogning sker på grund av inköp av råvaror eller ingredienser. Måldatum för detta är satt till 31 december 2025.

*Målet inkluderar både utsläpp och kolinlagring relaterade till FLAG.  

Läs mer om Science Based Targets intitiative här: www.sciencebasedtargets.org/

Läs mer om Blentagruppen här: www.blentagruppen.se


Om Blentagruppen

Blentagruppen är ett familjeägt svenskt matföretag som grundades redan 1963. Med närhet till djuren, producenten, medarbetaren och konsumenten och ett tydligt fokus på individen först har vi vuxit från ett kläckeri i Blentarp till en av Sverige ledande måltidsleverantörer med våra starka varumärken Guldfågeln och Ingelsta Kalkon i portföljen. Vi har cirka ett tusen specialiserade och kompetenta medarbetare i Blentagruppen, både arbetare och tjänstemän. Våra produktionsanläggningar finns i Skåne (Blentarp, Tomelilla och Simrishamn), Öland (Mörbylånga) och Halland (Falkenberg). Vår vision på Blentagruppen är att genom närhet och omtanke skapa de godaste matupplevelserna av svensk kyckling och kalkon. Med en fot i vår stolta historia och den andra i framtiden ska vi fortsätta göra skillnad. Vi ska fortsätta utveckla svensk matkultur. Framförallt ska vi fortsätta förse våra kunder med goda måltidsupplevelser att samla familj och vänner kring. Vi ska göra det med närhet till djuren, bönderna, varandra och kunderna. Alltid med individen främst i hela kedjan. Det är så vi skapar en hållbar, ansvarsfull och innovativ verksamhet och i slutändan – en måltidsupplevelse för människor att njuta av och för oss att vara stolta över.


Kontaktpersoner

Hållbarhetschef
Anna Johansson
Kvalitets- och hållbarhetschef
Maria Lövenklev